Vi erbjuder

Så här fungerar skidskolan hos oss.

För vem?

Alla skidåkare med en bestående funktionsnedsättning är välkomna att gå i skidskola hos oss. Vi tar emot åkare med alla typer av funktionsnedsättningar, till exempel synskadade, rörelsehindrade, amputerade eller multihandikappade. Kort och gott skidåkare som behöver speciellt stöd och som inte kan gå i den traditionella skidskolan.

Bokning

Vår skidskola blir alltid full. Det gör den eftersom den summa pengar vi lyckas samla in innan säsongen avgör hur många skidlärare vi kan anställa och därmed även hur många elever vi kan ta emot.

Bokning måste därför ske i god tid. Vi tar emot bokningsönskningar året runt. I mitten av januari släpper vi bokningarna inför kommande vinter och vi börjar att bekräfta bokningar från mitten av maj. En bokningsförfrågan gör du genom att fylla i din intresseanmälan här på hemsidan.

Priset

Priset du betalar ska motsvara det som andra fjällgäster betalar för skidskola samt hyra av utrustning. Totalskidskolan subventionerar priset för våra medlemmar till att motsvara den kostnad som en gäst utan speciella behov har. Vilken typ av utrustning du behöver påverkar inte priset. Prislistan finner du i vår gästinformation, som du kan ladda ner genom att klicka här.

Vad får du?

I de flesta fall behöver du en egen skidlärare. Då får du det.
I de flesta fall behöver din utrusning anpassas. Då gör vi det.
Mycket utrustning och anpassning behöver speciell teknisk kompetens. Den har vi.
Alla människor behöver ett personligt bemötande. Det står vi för.

Hur går det till?

Vi har skidskola måndag till fredag. De flesta av våra gäster väljer att ta lektioner måndag till fredag. Några väljer att ha en lektion (1 tim 30 min där anpassning och förberedelser ingår) per dag, några går fem halvdagar och andra går fem heldagar. Under lektionspassen deltar inga föräldrar eller assistenter om det inte är av rent medicinska eller kommunikativa skäl.

Skidskola /  Skicamp

Skicamp är en vecka speciellt för våra yngre åkare. Programmet under dessa veckor är sammansatt för att det ska passa åkare från 6-7 år. Till Skicampveckorna är barn med alla typer av funktionsnedsättningar välkomna. För deltagarna är det ett skidpass på förmiddagen ( 1,5 h) och andra aktiviteter på eftermiddagar och kvällar. Vi sätter ihop en komplett vinterlovsvecka med de aktiviteter som fungerar för tiden på säsongen. Under tidigare camps har vi tillsammans med ständigt glada barn bland annat varit på skoterutflykter, hundspannsturer, isfiske, grillutflykter och spännande bowlingturneringar har avgjorts. Skidlärarna är med på aktiviteterna.

Pris Skicamp      6500 kr
5 lektionspass, 1,5 h skidåkning/ dag på förmiddagen + sidoprogram.

Skidskola / Freeridecamp

Några veckor varje säsong är speciellt dedikerade till våra skidåkare som åkt skidor ett tag. För fortsättningsåkare som klarar sig på egen hand i backen och liften erbjuder vi en vecka med extra mycket skidåkning på schemat och någon kväll eller eftermiddag med annan aktivitet som passar gänget. Skidåkningen sker ofta i mindre grupper för lite roligare skidåkning. Finns intresse och färdighet finns möjlighet att prova att åka bana.

Tanken med Freeridecamp är att flera åker tillsammans och man delar på skidlärare. Då får man ut det mesta och bästa av sin skidåkning under ledning av Totalskidskolans skidlärare men till ett lägre pris.
För att vara med krävs det att du minimum fixar blå nedfarter samt klarar dej på egen hand i liften. Åker du skicart ska du ha egen licens. Har du licens med en medåkare ska denna person vara med under hela passet.

Pris Freeridecamp  6700 kr
5 heldagar, skidåkning i grupp.

Instruktörsutbildning

SLAO Svenska liftanläggningars organisation anordnar årligen instruktörsutbildningar i Funktionell skidåkning för personer med speciella behov. Kursen ger insikt i den metodik vi arbetar efter och grundläggande kunskap om de hjälpmedel som används.

För mer info se: www.slao.se
Funktionell skidåkning – Svenska Skidanläggningar (slao.se)

Vilka licensregler det är som gäller kan du läsa om här: Licensregler funktionell skidåkning – Svenska Skidanläggningar (slao.se)

SKIPASS
Om en åkare inte kan åka på egen hand utan är i behov av en ledsagare/medåkare, ska intyg/bevis uppvisas för att medåkaren/ledsagaren ska erhålla ett kostnadsfritt skipass. Medåkare/ledsagare, när sådan krävs, har rätt till ett kostnadsfritt skipass med samma giltighetstid som det skipass skidåkaren med nedsättning har köpt, förutsatt att båda har aktuella licenser. För skicart ska alltid giltig licens uppvisas. Då erhåller den medåkare som finns angiven på licensen ett kostnadsfritt skipass.

ANM: Undantag kan göras för åkare/medåkare under utbildning eller efter lokala överenskommelser.

SYNSKADAD SKIDÅKARE Synskadad skidåkare med ledsagare ska använda gul reflexväst med texten ”Synskadad” respektive ”Ledsagare”. Skylt som upplyser om att synskadade finns i anläggningen bör anslås i liftgatan vid påstigningen.

LIFTÅKNING Utförsåkare med funktionsnedsättning ska ej släppas före i liftkön. Ofta har t ex skicartåkaren en medåkare eller stående skidkompisar. Skicartåkaren kan vänta vid liften och medföljarna ställer sig i kön.