Vår coronastrategi

Totalskidskolan – vår coronastrategi

Snart dags för säsongsstart hos Totalskidskolan! Många har redan bokat och våra skidlärare förbereder sig som bäst.

Säsongen 2020/2021 blir annorlunda än andra säsonger. Corona-läget sätter press på oss alla att hitta nya sätt att verka och bra sätt att umgås, där vi fortsatt kan göra sådant som vi gärna vill – till exempel vara utomhus och åka skidor – på ett säkert sätt. Så här vill vi göra din vistelse hos oss på Totalskidskolan så trygg som möjligt.

• Våra medarbetare. Friska medarbetare är a och o i verksamheten. Vi försöker därför umgås så långt som möjligt i en ”egen bubbla” i skidskolan, där vi träffar så få som möjligt utifrån. Skidlärare och annan personal turas om i våra personalutrymmen för att minska trängsel. Varje morgon kollar vi med örontermometer att ingen i vår personal har någon begynnande infektion.

• Strikt hygien. Vi stärker våra hygienrutiner. Allt material som hyrs eller lånas ut spritas och desinficeras mellan användare. Du som lånar hjälm får också låna eller köpa en egen balaklava att använda under hjälmen. Självklart tillhandahåller vi handsprit för våra gäster och medföljande familjemedlemmar.

• Umgänge utomhus. Vi umgås så långt som möjligt utomhus. Skidlärare och gäster möts vid olika tider och ibland även på olika platser, så att vi kan hålla på 8-personersregeln. Vi är glada om endast en person följer med våra gäster till skidskolan. I pauser håller vi avstånd och respekterar varandra. Den som behöver värma sig en stund kommer att ha tillgång till vårt skidskoleförråd, som vi utrustar och värmer på lämpligt sätt när vädret så kräver. Där försöker vi vara så få som möjligt samtidigt.

• Försiktighet gäller alla. Medföljande familjer behöver iaktta social distansering, även utanför skidskolan. Undvik besök på de stora restaurangerna. Ät om möjligt utomhus. Besök helst inte värmestugorna, utom för nödvändigheter som toabesök. Köa med distans till liften. Dela inte gondol eller sittlift med andra familjer.

Totalskidskolan ska vara en fristad, en fin plats att besöka och aktivera sig på. Det vill vi hålla på även om omständigheterna i år är mer krävande. På lunchen tänder vi grillarna om vädret tillåter – de är fler i år så att vi ska slippa trängas. Även där, tar vi hänsyn till varandra och håller social distans.

Vi håller en tät kontakt med SKISTAR i dessa frågor och följer deras åtgärder, bedömningar och beslut. De i sin tur, har tagit fram sina åtgärder och riktlinjer tillsammans med sjukvården, polisen, kommunen, regionen och det lokala näringslivet, och följer naturligtvis alla direktiv från Folkhälsomyndigheten och regeringen i frågan. Allt kommer att göras för att Åre ska kunna hålla öppet på ett säkert sätt. Hjälps vi alla åt, så ska det gå bra!

Vi, medarbetare och styrelse i Totalskidskolan, ser nu fram emot att få välkomna våra gäster till sköna stunder i backen och vinterns glädje på snö!

Välkomna!