Totalskidskolan ligger i Rödkullen i Åre, Nordeuropas alpina centrum. Se www.skistar.com/are för mer destinationsinformation. Där finns all information om SkiPasspriser, skidbusstider, liftar, väder med mera.

För att komma till Rödkullen kör du E14 västerut genom Åre och tar höger mot Rödkullen strax efter att du passerat under VM8:an och Gästrappet. Från E14 är det tre kilometer upp till Rödkullen. Uppe vid Rödkullen finns gott om parkeringsplatser och de närmast Totalskidskolan är reserverade för rörelsehindrade gäster. Totalskidskolans hus hittar du genom att bara åka rakt fram hela tiden och inte svänga ner på den stora parkeringen. Med en mycket tillgänglig placering och bästa ski in – ski out-läge är det enkelt att komma hit från bilen och sedan ut i backen.

I Rödkullen finns restaurang Rautjoxa som serverar vällagad mat, erbjuder dagens skidlunch och mycket bra fika. I Rödkullen finns en generös värmestuga, helt nybyggd inför säsongen 2006-2007. Där finns Skistars skicenter där du kan köpa SkiPass, boka plats i deras skidskola samt köpa skidaccessoarer som mössor, glasögon, handskar med mera. I huset finns gott om toaletter och även barn- och handikapptoaletter. I värmestugan finns många sittplatser, snabblunch att köpa och flera mikrovågsugnar för att värma den i. Åre Skiduthyrning finns i undervåningen på restaurang Rautjoxa. Utrustning till våra gäster har vi hos oss.

Rödkulleområdet är en suverän del av skidområdet för att ha skidskola i. Det finns mycket varierande terräng från den allra enklaste till riktiga utmaningar. Det finns gott om släpliftar i området och du kan med släpliftar åka hela vägen upp till toppen av Åreskutan via Ullådalen, Stendalen och Tväråvalvet. Det gör berget tillgängligt hela vägen upp, hur du än åker skidor.

Filosofi

Som ni säkert förstår älskar vi att åka skidor. Många av oss på Totalskidskolan skulle snabbt nämna skidåkning om vi fick frågan om vad som är det bästa i livet, precis som de flesta skidlärare skulle göra.

Vår kärlek till skidåkning övertygar oss om att de flesta som provar det kommer att gilla det. Där ser vi ingen skillnad i förhållandet till snön om fjällgäster har en funktionsnedsättning eller inte. Därför finns vi! Vi älskar skidåkning och är övertygade om att det finns fler som gör det och kommer att börja göra det.

Totalskidskolan är en ideell förening. Det är vi för att vi vill att det inte ska kosta mer för en skidåkare med en funktionsnedsättning än en utan att utöva sin idrott eller hobby. Varje säsong förbereds med några turer med håven. Sedan 1987 har vi tack vare alla fantastiska sponsorer, donatorer, fonder, finansiärer, partners och goda vänner med samma övertygelse eller bara en tro på den vi har lyckats samla in pengar för att genomföra vintrar fyllda med skidskola. Eftersom kostnaderna för en funktionsnedsatt skidåkare många gånger är högre än för en skidåkare utan subventionerar vi priset för våra medlemmar till en kostnad som motsvarar den som en annan fjällgäst som vill hyra utrustning och gå i skidskola har.

Vår ambition är inte att ha återkommande gäster. Vi vill att så många skidåkare som möjligt blir fria och kan åka med sin familj eller sina kompisar efter att ha gått i skidskola hos oss. För att ge så många som möjligt chansen att åka skidor ger vi förtur till nya gäster, unga gäster och gäster med grava eller flerfunktionshinder. Det är ofta trångt på våra bokningslistor och på något sätt måste vi prioritera.

Så tänker vi.

Föreningen Totalskidskolans Styrelse 2023-2024.

Ordförande
Nina Ejergård
ninaejergard@hotmail.com

Kassör
Robert Kölby
kolby880@gmail.com

Nils Sundelin
nils.sundelin@scania.com

Björn Sjöström
bil.sjostrom@gmail.com

Bobbo Robertsson, Lönsboda/Åre
bobborobertsson@gmail.com

Tedde Twetman
tedde@twetman.se

Stadgar

Ladda ner och läs våra stadgar. Stadgar Föreningen Totalskidskolan

Du kan hjälpa oss i den Ideella Föreningen Totalskidskolan att få fler kamrater på snö.
Föreningen behöver varje säsong ungefär 800 000 kr att lägga i potten så att verksamheten går runt.

Tycker du att vi gör ett bra jobb? Vill du hjälpa till?
Sätt då in en slant på vårt bankgironummer: 5842-7303 och ange gåva och ditt namn som avsändare eller swisha till 123 453 78 17.
Vill du göra ännu mer för oss och bli sponsor?
Kontakta oss på info@totalskidskolan.se.